JaJa'Z Latest Stories

Wednesday, October 27, 2010

Ini Kah Yang Dikatakan Menutup Aurat ??

Gambar ni jaja dapat di Fb

Look at her....

What should we say ????
Adakah ini yang dikatakan memahami istilah 'Menutup Aurat'?

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat



Jaja'Z: Ya Allah, pelihara lah akhlak ku

35 Beu-T Is Talking:

Kuman Chaos said...

pantun yang best... nak copy boleh?
aku rasa... aurat dia cuma rambut je kot...
kuman "Aktif?.." Entry

*luv Syahnia* said...

issshhhhh bek tak payah pakai tdung terus kan kak

Khumaera Ismail said...

huhu..sedihnye tgk cara pkaian mcm tu..husband dia ta tegur ke? huhu~

notti netti said...

relaxxx jer hubby dia...isk isk isk

JaJa'Z said...

@Kuman Chaos kuman..silakan..jaja pun copy dr FB..tapi sedap kan kata2nya...ntah la..kenapa la dia bleh terpk nak pakai mcm tu..

JaJa'Z said...

@*luv Syahnia* shahnia..tak bleh kata gitu dik..itu seperti kita menidakkan suruhan Allah...kita berdoala semoga dia bleh berpk dengan sebaik2nya..

JaJa'Z said...

@Khumaera Ismail kalau hubby dia tegur..tak la plak dia pakai mcm tu..nampak gayanya suami isteri pun tak memahami konsep menutup aurat..

JaJa'Z said...

@notti netti Nett, hubby dia pun sama la tu...

Mamamya said...

sedih sunggu lah...x kan la x blh fikir guna akal logik.....

mcm2 skrg nih.... :(

ibh said...

Sedap jaja punya pantun..memang kena la..Memang jaja..kalau pg mana2 tu la yg sellau kita tgk skarang ni..kira diorg pakai tudung tu dah cukup syarat la tutup aurat..tak kisah la lain2 bukak..Tapi heran kan..sian si suami dlm gambo tu..dia tak malu ka..bila isterinya berpakaian mcm tu...

Tu lah..semoga dijauhkanlah diri kita daripada perkara2 yg boleh menggugat keimanan kita..Dan peliharalah akhlak kita..

annazanariah said...

hmmm.. semoga dia sedar kekhilafannya. tak semua org berpendidikan agama yg sama. mungkin dia kurang kefahaman apa itu 'aurat'. kita ni pun kadang2 'terbabas' juga bab aurat. pesanan untuk diri sendiri ni.. semoga dia diberi peluang untuk berubah.

JaJa'Z said...

@Mamamyasebab dia tak bleh pk dengan logik akal la sampai jd macam tu..kesian kan..

JaJa'Z said...

@ibhsue, pantun tu bukan jaja yang buat..jaja dapat dr FB tapi ayat2nya sedap kan...sepatutnya suami yang kena tegur isteri bila isteri buat salah...ni tak, sama naik jek...

JaJa'Z said...

@annazanariah betul tu anna..ni semua pun untuk nasihat dan renungan kita bersama..akak pun sentiasa berdoa semoga allah pelihara akhlak kita..

A.I said...

ayoyo...dia lupa nk pakai inner ke???

JaJa'Z said...

AI..dia bukan lupa la..dia sengaja tak pakai..hehhe

Danial Ikhwan Jaafar said...

macam dekat ECM je. pepe pong, kalau nak pakai tudung tu, tutup sekali semua aurat tu. btw lawa blog. =P

JaJa'Z said...

@Danial Ikhwan Jaafar akak tak tau la kat mana tu..ada orh share kat FB..ntah la..mcm mana la bleh dia pk nak pakai cenggitu..blog lawa?? tqqqqq

. de baloon. said...

eee.. teroknyer. macamne nak ckp ek ? nak kate dia x pk dulu b4 dia pakai mcm tue. xkanla hubby dia xtego kn. ish ! ape lah.. nmpk sgt xde pendidikan moral. hee xpatut btl la, ape sebab dia pakai tudung. rambut xcantik ke? tapi teringin nak pakai baju mcm tue. xpuas hati tol. sys. tu fb sape??? :)

JaJa'Z said...

ada member share gambar tu kat fb akak...ntah la dik..kalau suami sendiri pun tak tegur..sapa lagi nak tegur..nampak sangat pelik nya kat situ kan...

Ogy said...

isk isk iskk..tdkkah dia janggal lihat diri dia di cermin...adoyaii..kelakarlahh...huduh pun ya..

JaJa'Z said...

mama: memang huduh pun mama...dia rasa tu la pesen paling glamour kot..

SoutulMujahid said...

astaghfirullah

style ape ni??? pelik betulla.. memalukan sungguh

dah la pakai tudung. pastu baju pun xde lengan.. seluar ketat gila babas...

bila kena rogol salahkan lelaki.hmmm

aZaMieTa said...

errkkkkk......?? taktau nak kate ape dh kak. "cantek" sgt dia pakai tuh. huhuuuu~ (-_-")

JaJa'Z said...

mujahid: stail 'zaman sekarang'...aurat hanya pada rambut sahaja...

JaJa'Z said...

ieta: 'cantik' kan?? giler punya menawan kalbuuuu

aZaMieTa said...

tul la kak... sbb dia pakai "cantek" camni lah tu yg laki dia terpikat dulu kottttt.... hahahaaa

JaJa'Z said...

ieta: berdosa besar la suami itu apa bila melihat isterinya membuat kemungkaran(tidak menutup aurat) tapi tidak ditegurnya...

Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil said...

Masya'allah!!!

aZaMieTa said...

betul tu kak. dh mcm dayus plak. depan mata, terang2 bini tu pakai tak senonoh. dia ble buat derk jek... agak2 la klw nak berpesen pon kan.. hmmmm....

JaJa'Z said...

ibu aqil: mengucap pjg kita tgk kan..

JaJa'Z said...

ieta:sebab tu bila kita memilih pasangan Allah suruh kita tgk dr segi agamanya dulu...

NUR AIN ZULAIKHA said...

boley praktik kn di rumah sahaja..
di luar jangan sesekali..
pelik betul la pasangan itu..
aduhai perempuan..

jeb said...

lengan baju sangkut kat trolley anak...pastu terkoyak..alang2 terkoyak sket,koyakkan smua..hehe..cam iklan mentos plak..

Dzalnish Designz said...

Assalamualaikum ,
boleh saya copy & share this article...menarik.
Thanks

Related Posts with Thumbnails