JaJa'Z Latest Stories

Monday, February 17, 2014

Kehilangan...

Dari Dia kita datang, Kepada Dia jua kita Kembali

Tepat jam 3.30 ptg hari khamis (13/2/2014) mak jaja telah menghembuskan nafasnya yang terakhir..
mak kandung jaja..mak kesayangan jaja, Puan Sabariah bt Mat kasa..

Pagi khamis , kakak jaja msg bagitau keadaan mak makin teruk..
mak dah tak nak makan, mak dah tak boleh telan air minum...tanya sepatah pun tak dijawab...
jaja dah tak sedap hati...nak mengajar pun dah takde nafsu..
last2 jaja minta kebenaran pengetua utk balik awal..
dan terus je msg En Zack, ajak balik umah mak segera...

Tapi nasib tak menyebelahi jaja...
mak telah 'pergi' sebelum jaja sampai kat rumah...
mak dah kaku..mak dah senyap...mak dah tak bergerak...
air mata jaja tak tau kenapa masa tu tak mengalir langsung...sedih...
tapi air mata ni seakan2 tersekat....emm..

Lepas 15 min, doktor dr klinik kesihatan datang dan sah kan kematian mak..
dan selepas tu baru lah jaja dapat menerima yang sememangnya mak dah takde...

^__^


Jiran2 dah mula datang..perkara pertama yang jaja dan kakak lakukan ialah..
membersihkan badan mak...
jaja shampoo rambut mak...banyak rambut mak yang gugur..
jaja sabunkan badan mak..kakak tukar pampers mak..
bila semua dah bersih..jaja wudhu' kan mak..sarungkan mak dengan kain batik baru...

Adik beradik lain ada 4 orang lagi yang masih belum sampai..
jadinya kami semua decide utk kebumikan mak selepas solat isya'
dengan harapan diaorang semua sempat untuk menatap wajah mak untuk kali terakhir..

Sebelum azan mahgrib..orang2 situ siapkan barang2 untuk kapan kan mak..
dulu jaja memang pernah ikuti kursus jenazah..tapi kali ni jaja dapat tgk secara real...
pengurusan jenazah mak jaja sendiri...
perasaan yang amat2 berbeza sama sekali....

Selepas maghrib, mak dimandikan...
jaja tolong jiruskan badan mak dengan air..jaja gosok kaki mak 
kakak dan adik jaja pun sama2 kami mandikan mak utk kali terakhir...
wajah mak memang tenang...jaja menahan je air mata dr menitik...kena sabar...
walaupun hati ni merintih....


Selesai mandikan jenazah mak...mak dikapan kan.... *lapairmata
sehelai demi sehelai badan mak ditutupi kain kapan...
kami selang seli adik beradik menabur bunga ramai dikain kapan mak...
sehingga lah akhir sekali kami mencium mak buat kali terakhir..

*YaAllahkuakansemangatutkjajataipentryni...


Perjalanan terakhir untuk mak...
Kesian abang kedua jaja..tak sempat nak tatap wajah mak..
dia sampai betul2 masa keranda dibawa keluar dari rumah...

Mak disembahyangkan di masjid..
dan akhirnya dibawa ke kuburan... :'(


Acara pengkebumian berjalan dengan lancar...
dalam masa setengah jam majlis pun selesai...syukur ya Allah...
semuanya berjalan dengan lancar...


Mak..Ja tak membesar dengan mak tapi mak tetap insan terpenting dalam hidup Ja..
sebab mak lahirkan Ja didunia ni...
Terima kasih atas segala2nya mak...Ja sayang mak sangat2...
semoga roh mak tenang diSana..
Sabariah bt Mat Kasa
15/1/1947 ~ 13/2/2014
Al-Fatihah

6 Beu-T Is Talking:

~jeet~ said...

saya yang baca ni pon tak tahan sebak, insyaAllah mak kak jaja dah tenang kat sana.

sabar banyak2 ye kak. al-fatihah..

JaJa'Z said...

jeet, thanks sooooo much....

Messy Mummy said...

Al-fatihah..
Kuatkan hati Kak jaja
Saya belum tentu sekuat akak..

AnneRaini said...

takziah jaja...semoga mak jaja ditempatkan di klgn org2 yg beriman.

dieya said...

moga roh mak k jaja dicucuri rahmat.. bersama para salihin..

EviL WiTcH said...

Takziah kak

Related Posts with Thumbnails