JaJa'Z Latest Stories

Tuesday, January 17, 2012

Jom Tengok Burung...

Masa balik Penang baru2 ni...
ada dua tiga orang sepupu jaja dok bela burung ni kat belakang umah...
jaja ingatkan as hobi jek..
rupa2nya burung2 ni dibela untuk dijual kepada peraih burung..
tak sangka la plak..dr minat, bleh juga serba sikit tambah pendapatan..

Jaja tak kompem sebenarnya burung2 ni nama apa...
ada sesapa yang tau tak?
sekali tgk macam burung serindit...tapi bukan..
ada sepupu jaja cakap baru2 ni..tapi mcm lupa la plak..
hehehhehe

Jom2..kita layan gambo2 burung ni..
lawa2..pelbagai warna..geram jaja tengok...

Sabut2 kelapa tu sebenarnay ialah sarang burung2 tu...
kat dalam tu penuh dengan telur...
anak2 burung yang baru menetas pun banyak...

Warna biru..lawa kan?





Eh, burung..ko buat apa tu ha???
ekekkeke





hepppp!!
nampak mcm tak senonoh jek kan..
sampai sepupu jaja yang kecik tanya kat mak dia...

Mak..awat depa dok bercium jaa...tak malu aihhhh

Makcik jaja tak tau nak kata apa...just jawab...

Dak aihh..dia bagi bini dia makan ja tu... :p

Antara warna2 burung yang jaja dapat tgk kat situ..
mostly banyak combine warna kuning ngan hijau...warna biru gelap,biru muda campur putih,
warna hijau tua, warna kuning gold..
warna biru campur kuning...ishh..macam2 lagi la...
semuanya kiut2...

Korang nampak burung yg blah kanan atas warna putih semua tu..
yang tu burung 'albino'..
bulu dia semua putih dan mata dia merah....
ingatkan orang ngan ular jek ada albino..rupa2nya burung pun ada...






Harga pasaran burung ni..seekor boleh terjual sampai Rm50-Rm60..
bergantung kepada jenis2 burung tu jugak la...
and pakcik jaja yang dok kat Temerloh pun selalu balik ke Penang and
bawak balik untuk dijual sampai 50 ekor sekali gus...
Dan kedai2 jual burung sekitar Penang pun ada jugak yang datang untuk beli..
tapi bila jual kat tokey2 kedai burung ni..harganya tak la semahal mcm kita jual sendiri tu..
tapi dengan  bela burung ni..dapat la jugak tambah duit poket sket2..

Ada yang berminat???

15 Beu-T Is Talking:

❤ eyeme ❤ said...

kalau kak jaja nak bg free warna biru tu saya nak..haha..nak beli x mampu la kot..kalau nk beli pun xleh 1, kena sepasang pulak..uhuk2!

mama tim said...

wah bagusla bisnes dia jaja..
n cantek2 lak tu burung2 dia..

~izan~ said...

bila dia dok sebelah kuning sebelah biru,cantik kombinasi tu...seronok jugak bisnes burung cmni =)

dieya said...

lerrr k jaja.. burung2 ni dieya jumpa bersepah kat maldives. cer tengok entry nih: goodbye maldives

kalu tau laa sket nyer mahal rega burung tuh.. sudah ku tangkap semuanya bawak balik mesia

Salina@IbuAqil said...

Comeinya cik jaja.. Gewam!!! ;D

JaJa'Z said...

eyeme..akak pun tak mampu nak beli dik..hehhe..ini kan plak nak bagi kat eyeme..hehhee...kalau beli, nak angkut cam mana plak la nak bawa balik ke ktn :p

JaJa'Z said...

mama tim...kannnn..ada je bahan yg bleh jd sumber rezeki kan..bagus burung ni sebab membiak dgn cepat...

JaJa'Z said...

a'ah la dieya..dieya cakap gitu baru akak teringat burung2 tu kat dlm entry maldives dieya...kan..kalau tau, tangkap semua sekali bawak balik..ekkeke

JaJa'Z said...

mummy, biru tu cantik sangat mummy..biru tua, biru muda, biru plus putih..cute2 jek..kalau umah ada kawasan..bleh la berangan nak bela jugak..tapi sedihhh!!!

JaJa'Z said...

ibu, geram kat burung ke..geram kat cik jaja..hehehhehe

wan nurul hezrina said...

suka ngan burung=)tapikan kat kuarters takleh bela burung lak..huhu

JaJa'Z said...

wan..memang tak la wan kalau dok kuarters..mau marah dek jiran..umah jaja pun tak bleh sebab dok kat taman..ruang pun takde..

Dieyla Adila said...

comey nyaaaaaaaaaaaaaaa :DD
ANGRY BIRDS ! hee

JaJa'Z said...

@Dieyla Adilajenis ni tak angry mana pun dik...

lily said...

comei nye burung2 2...
nak tanye kalau berminat nak beli macam mane nak berhubung ye??

Related Posts with Thumbnails