JaJa'Z Latest Stories

Monday, August 8, 2011

Konnyaku Strawberry Jelly....


Kalau korang perasan la kan...
jaja ni memang jarangggggg sangat2 nak buat kuih2 or pemanis2 mulut ni...
bukan tak nak buat...
tapi skill nak buat kuih2 or menda2 yg kena main ngan tepung2 ni 
tak berapa nak mahir sangat la...
setakat nak buat agar2 sirap...or agar2 fruit koktel tu bleh la kan...
tapi bagi menda2 yang dasyat2..memang surrender awal2 lah..
memang tak reti...

Jadinya jumaat lepas, tetiba rasa nak buat agar2 jek..
kiranya nak bawa pemanis mulut la time berbuka kat umah MIL petang tu...
memula ingat nak buat puding koktel...
tapi rasa mcm leceh jek...
lagi pun petang tu nak kena masak lauk lagi untuk bawa ke sana jugak..
so, yg leceh2, cancel jek terus....

So, tengah hari tu kat Tunas Mart...belek punya belek...
akhirnya jaja decide nak buat jelly....
or to be specific...fresh fruit jelly....dlm kepala ni pk nak boh strawberry jek..
sebab dah lama dok ushar strawberry dlm peket kat tempat buah2 tu..
gerammmm jek tgk.....

Jaja beli bahan2...
balik tu terus jaja godek2 kat dapur...
and siap!!!!

Ni gambo versi malas nak potong yek....
kang tak cantik plak time bawa ke umah MIL...

nak cuba? nak resipi?
boleh2..takde hal punya lah....

Konnyaku Strawberry Jelly
Bahan2:
1 peket Konnyaku jelly powder
1250ml air
4 sudu besar gula
10 biji buah strawberry

Cara2:
1.  Didihkan air diatas periuk sehingga menggelegak..
2. Masukkan 4 sudu gula dan kacau sehingga gula larut
3. Masukkan Konnyaku jelly powder sedikit demi sedikit(utk elak berketul2)
dan kacau tanpa henti...
(Time ni air tu akan mula melikat bila makin banyak poder jelly dimasukkan)
4. Taburkan buah strawberry yg siap dipotong kedlm bekas
5. Curahkan perlahan2 bancuhan jelly kita td ke dalam bekas berisi buah strawberry td..
dan biarkan sehingga ia membeku...

Nak lagi best...masukkan jelly kita tu ke dalam peti sejuk

Senang kan????
sesimple A,B,C.... :-)

Untuk sesapa yang tak pernah jumpa Konnyaku Jelly Poder ni..
ni ha rupanya....

Pic by Google

Jaja rasa mana2 pasaraya pun ada menda alah ni...
so, boleh la korang cuba buat yek...

Selamat Mencuba semua....

4 Beu-T Is Talking:

Linda Yusoff said...

saya suka makan.tak suka masak.
camnooo??

JaJa'Z said...

linda: takpe2..nanti2 heret jek faizal gi kedai...heheh

dieya said...

cantikkk sangattttt!!!
macam dessert kat hotel laa k jaja!

Mamamya said...

another peberet afiqah...aritu sotong grg tepung...yg ni pun dia suka...klu akak buat x yah potong2..akak selalu buatkan kat dalam mangkuk taufu fa je..dia org makan guna sudu...senang keje mama dia kan..... :D

Related Posts with Thumbnails