JaJa'Z Latest Stories

Tuesday, May 31, 2011

Penambah Selera Makan...


Ada sesetengah orang, setiap kali makan nak kena ada sambal belacan..
tak pun kalau blah2 Kelantan, nak sambal budu
blah2 johor plak nak ada tempe2..dan kalau blah2 utara plak
suka nak bersambal tempoyak masa makan nasi....

Sebenarnya menda2 ni lah yang menjadi penambah selera ketika makan..
kalau biasa makan sepinggan, terus bleh jadi berpinggan2..
sampai mak mertua lalu kat belakang pun tak perasan..
punya lah khusyuk mengadap hidangan...

Bagi jaja dan suami plak..kalau sambal belacan tu, ikut atas
kerajinan jaja nak menumbuk..tapi kalau malas sangat
jaja bedal jek masukan semuanya dalam blender..hehehhe
budu ngan tempoyak plak memang tak pernah ada stok kat umah jaja ni...
kitorang memang tak makan tempoyak satu hal..dan budu plak..
walaupun En Zack pemakan budu tapi dia plak resdung...
kalau kebetulan balik umah MIL ada dihidang budu, dia rasa2 jugak la...
tapi tak la sampai macam sesetengah orang tu, budu sampai bleh buat kuah..
Uhhhhhh!!! 

Jadinya menda yang wajib ada setiap kali kitorang makan...
ialah
ulam timun dan daun salad
paling kurang sangat2 pun mesti ada ulam timun...
baru la makan tu laju sket jadinya....

Satu lagi kegemaran jaja...

ikan masin goreng...
tak kira la ikan masin jenis apa pun...
tapi yang ni memang kegemaran jaja dar kecik..
ikan talang masin yang digoreng bersama bawang dan cili api...
kalau jaja dapat ikan masin ni, tak bagi lauk lain pun jaja tak kisah dah..
lagi syokkkk....

Untuk menu lunch hari ni...memang jaja goyang kaki betul2..
sebabnya.....

Kak Zah bagi ayam masak lemak cili api...
takyah la jaja susah2 nak masak dah..
cuma kerja jaja..goreng ikan dan masak nasi jek....

Dan ini menu kami berdua untuk tengah hari tadi....
simple jek, tapi memang menambat selera...

Korang plak makan apa hari ni???

10 Beu-T Is Talking:

diana said...

sedapnya..
ikan masin tu suami saya pun suka..
saya lebih suka ikan masin yang ada sisik tu..:)

JaJa'Z said...

diana: ikan masin ada sisik? jaja suka ikan talang, ikan gelam masin..ikan sepat..sedap kan...

Kalamhati said...

mak aih!tang ikan masin tu yg buat tak tahan..kecur air liur..huhu

k wan n family makan mee sup arini..

Mamamya said...

cara kita sama lah jaja...klu grg ikan masin mesti dgn bawang besar+cili api...tp cili tu biasanya akak potong2....dulu x reti buat cenggini tp sejak belajar makan pekasam dah t'biasa plak....

dieya said...

ayam cili padi.. sedapnya!
kalau ada sambak belacan mmg masyuk!

JaJa'Z said...

kak wan: jaja kalau dapat ikan masin je pun takpe dah....lagi laju jaja makan..

JaJa'Z said...

kak lieya: selalunya jaja goreng dengan cili kering..kalau dengan cili api cenggini pun sedap jugak..syok kan..laju jek makan..

JaJa'Z said...

dieya: masak lemak cili api lawan dia memang sambal belacan kan...memang kena sangat2..tapi sebab malas..makan jek apa yg ada...

sarah-najwan said...

budu mesti ada bg akak..hehe

ikan talang tu pun sedap..akak kalu goreng ikan kering mmmg camtu..letak bwg nge lada..

pasni nk gi kedai..masak timeeee!!!!

ieda said...

adehh dik ikan masin grg tuu kalau makan ngan nasi panas2 huwaaaaaaa mauu 2-3 pinggan woooooooooo :)

Related Posts with Thumbnails