JaJa'Z Latest Stories

Monday, April 25, 2011

Nasib Baik Tak Merajuk ....

Alkisahnya skang ni kalau gi kat mana2 or yg lebih spesifik
ulang alik lalu jalan nak gi ke sekolah or balik sekolah...
mesti jaja akan lalu kat depan umah2 peneroka yang semua pokok2 mangga
diaorang dok merimbun dengan buah2 yang tengah lebat berbuah...
Uishhhh..! memang tak menahan la tengok...
semua dok menghijau jek...

Jaja ni memang pantang la kalau sampai musim buah mangga ni..
nak2 plak kalau mangga kecik2 tu..or ada orang panggil pelam telur...
Jaja ni kalau dapat berplastik2 pelam telur tu pun boleh ngap jek sesorang...

Kalau kat umah mertua jaja, memang ada 3 pokok rasanya pokok mangga..
tapi semua tu bukan pelam telur..
tak kisah la..janji buah mangga...yang syoknya kalau makan pelam telur..
buahnya kecik2 pun dah bleh makan..pastu tak bersabut..
yang kat umah MIL tu..jenis mangga apple tak pun mangga biasa..
tak kisah la..janji mangga...

Seperti biasa setiap hari selasa dan khamis En Zack mesti akan singgah
umah mak dia dulu before ke kelas Al-quran..
3 minggu lepas dah kebetulan dia ke umah mak..
jaja pun msg la ke En Zack...

Abang amik mangga sket bawak balik yer...

Tapi hampa,sebab katanya mangga still kecik dan muda2  lagi..
takpe la..jaja ni pun sabar je lah menunggu...
minggu2 berikutnya pun, En Zack balik dr kelas dengan tangan kosong juga..

Aishhh! laki aku ni lupa dah ke..emmmm

Mula nak terkecik hati ni...
takkan buah dok muda jek tak besar2...
nak suruh banyak2 kali kan...kena sound plak nanti..lagi haru...
so, jaja diam kan je lah...

Alih2 hari khamis lepas....sesampainya En Zack ke rumah...

Ni ha..buah mangga abang amik untuk awak...
Phewiittt!!!!
rasa nak pi terkam En Zack terus jek rasa....
tapi baik jaja terkam dulu plastik yang dia bawak balik tu...
hehhehehe
dan2 tu terus terkecur air liur jaja...tak menahan dah rasa...
mujur la En Zack ingat lagi satu pesanan jaja..

Kalau nak amik tu, abang amik buah mangga yang kulit dia lawa2 ek..
Puas hati giler!
lepas diasingkan untuk jiran2..jaja still ada sebesen kecik lagi buah2 mangga..
apa lagi...terus buat  xtvt 'mencolek' la dengan jiran sebelah umah...
buat cili kicap....
Tapi sebelum 'ngap' ngan jiran2...
meh la jaja rasmi kan dulu..
Makan dengan garam dulu pun jadi lah...
sluurpppp....
memang syok lahhhhh....

ada yang terkecur air liur ke???

14 Beu-T Is Talking:

~izan~ said...

ada..maunyer tak kecur air liur huhu...

Suzie said...

baru je lps mkn mangga muda dgn kuah rojak mak bee,meleleh ayaq liuq :p

Nur Hawa Mohd Zin said...

adoyai kak...tadi ketam ni mangga...perut ni meminta2 ni..selamat tak preggy...heheh

mzhany said...

jaja...adakaha da makna niii hihihi insyaALLAH...ameen...

Mamamya said...

uikss....mmg terliur tgk menda2 masam ni..tp akak x suka makan mangga muda..huhuhuhu.....x tahan lah masamnya tue...aduhhhh....

dieya said...

ish mudanya.. sama mcm k lieya, tak berapa sgt mangga muda. suka yg masak ranum lagi manis and juicy gitu.

Lina said...

salam perkenalan...terjah dr blog kak sarah najwan

kalau sy pelam kecik2 tu sy panggil pelam rambai...kecur air liur huhu

JaJa'Z said...

izan: kecur2 ni ada makna na ke? mana tau dapat kembar lagi ke..hehehhe

JaJa'Z said...

kak suzie: kitorang pun memang pebret mak bee..berbekas kitorang order kalau kak zah balik kedah..

JaJa'Z said...

hawa: takde hal..tak praggie pun bleh makan mangga..heheh

JaJa'Z said...

hany..buat masa ni takde makna apa2 pun lagi..hehehhehe

JaJa'Z said...

kak lieya: jaja suka yang muda..rangup2 jek..memang syok la mencolek..kalau org tak tahan memang tak tertelan dah...

JaJa'Z said...

kalau pelam telur tak syok makan masak dieya..jenis tu memang sesuai makan muda..kalau nak yang masak..sedap makan mangga apple..or mangga harum manis...

JaJa'Z said...

hai linea..thanks for coming..oic..tak pernah plak jaja dengar pelam rambai..heheh

Related Posts with Thumbnails