JaJa'Z Latest Stories

Tuesday, May 11, 2010

Sendawa @ Belching...Apa Disebaliknya...???

" BUUUuuuuuRRRRRRppPPPP......."
Humang aiiiiii..sapa la yang sendawa tu ek..??
tak senonoh betul !
Kalau korang lepas makan kenyang2 tu..sah2 korang semua sendawa kan
ada yang sendawa macam tak hengatttt!!!
sebabnya tadi melatak sakan, makan tak ingat doooniaaaa :p
.
.
Jaja dan En Zack jugak selalu sendawa
dan sendawa bukan kejap2 punya sendawa..
kadang2 sampai berlarutan
tapi sendawa ni bukan sendawa sebab kenyang..
tapi kita panggil SENDAWA ANGIN
hari ni je dari pagi tadi jaja dok sendawa
kadang2 tengah mengajar pun bleh sendawa
sampai ada student jaja perli
" amboi cikgu..kenyang benor makan tadi yer"
Caitt!!!...cikgu angin la....
tapi mana2 yang dah tau tu
buat diam je kalau jaja seharian dok sendawa
.
.
Teruk gak sindrom sendawa angin ni
kadang2 kalau angin tu tak keluar, sampai ke kepala sakitnya
nak tak nak kena gak urut kepala bagi angin tu keluar
En Zack pun sama jugak..kalau dah angin dia datang
sakit habis satu badan
time tu jaja jadi 'tukang urut' la kejap
bila jaja yg angin plak mengurut orang yang berangin gak..
pastu dok lawan sendawa la...
dok buuurrrppp...buuurrppp..sambil2 mengurut
hehhehehe
.
.
Tapi sebenarnya korang tau tak kenapa kita sendawa
dan apa disebalik kejadian sendawa tu??
mesti ramai yang tak tau kan ?
.
.
Antara punca2 nya :
1. struktur di dalam gastro usus yang membabitkan penyakit dan kanser tertentu.
2. sebab-sebab psikologi seperti tekanan, kemurungan, perasaan cemas, pengambilan ubat-ubatan penahan sakit dan menahan pengeluaran angin.
3. perubahan hormon, gangguan kitaran haid, masalah personaliti, tekanan dalam kehidupan juga boleh menyebabkan seseorang itu kerap sendawa.
4. seseorang itu terlalu sensitif apabila dipegang, yang mana angin akan tertolak keluar apabila badan individu itu disentuh.
.
.
Macam mana sendawa terjadi ?
otot badan menjadi keras sekali gus perut akan menjadi tegang dan angin pula tertolak keluar sehingga individu itu sendawa
.
.
Korang tau tak sebenarnya sendawa terlalu kerap berkaitan dengan penyakit2 yang agak menggerunkan???
Antara nya:
Kanser perut
Kanser esofagus
Peptik ulser
Duodenal ulser
Peningkatan tahap asid di dalam perut
Kembung perut
Infeksi helicobacter pylori
Batu di dalam hempedu
Sembelit
.
.
Ishhh..bahaya betul...sapa2 yang kuat sendawa ni..seelok2nya gi lah buat
rawatan susulan kat klinik
takut penyakit lain plak yang jadi..
untuk ulasan yang lebih lanjut, korang bleh baca kat

14 Beu-T Is Talking:

Nur Hawa Mohd Zin said...

uit..cam tu skali kak ek..bahaya jugak ingt sehat angin kuar...huhuh
info berguna...tq

dieya said...

huik tergezut tengok mata awek tu.. besonye..

JaJa'Z said...

@Nur Hawa Mohd Zin
tu la pasal..info sangat berguna..selama ni ingat sendawa ni biasa2 je kan..

Nur Hawa Mohd Zin said...

pasni kena berhati-hati nak sendawa..tapi lau awe urut org..awe yang sendawa

JaJa'Z said...

dieya: akak pun terkejut..hehhehe terus sendawa lagi..

JaJa'Z said...

hawa: akak ni kadang2 gi pegang orang sebab semata2 nak kuarkan angin...

Nur Hawa Mohd Zin said...

aik...pelik bonar ni kak.g urut sekali sekala best tau

s a y a said...

huu..
sy pon mengalami mslh sendawa angin..mak sy ckp sbb sy bnyak angin dlm bdn..most of the time,kwn2 suke sentuh2 sy sbb suke dgr sy sendawa angin tu.. :(

rupenye bahaya ea sendawa angin ni..
kak jaja..
thanx 4 d info..

A.I said...

kalau kau dgr aku sendawa, kompom kau pitam!! muahahahaha

JaJa'Z said...

saya: no hal dear..sharing is caring...akak pun baru tau je ni..anyway..thanks for drop by yer..

JaJa'Z said...

AI: jaja baca blog ko pun dah ala2 nak pitam dah...nak2 plak blog pelik2 ko tu..hehhehe

JaJa'Z said...

hawa: teringin nak kena urut yg kaw2 punya..bagi segar badan..

mamarempit said...

same le saya ...ni pun tgh dok sendawa ajer....aduhaiii...letih kekadang...

JaJa'Z said...

mamarempit: memang penat kan..kuarkan angin pun bleh penat..

Related Posts with Thumbnails