JaJa'Z Latest Stories

Thursday, March 10, 2011

Resipi : Lempeng Pekak dan Sambal Sardin...

Selamat malam u alllssssss...
wah! malam baru nak update blog..hehehhe
siang tadi idea tersekat2 plak time nak mengarang..
jadinya dok bw ke blog kengkawan je lah....

Dua tiga hari lepas ada jaja menjenguk kat blog CMG..
dan tgk dia buat lempeng pekak cicah sambal bilis..
macam senang ngan sedap plak gaya lempeng nya...bahan2 pun ada
jadinya petang ni, jaja rasa macam nak mencuba buat plak...

Moh kita semak resipinya yek...
jaja mohon izin kopi pes yek cik mat....


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum
1/4 camca teh baking powder (optional)
1 1/4 cawan air
2 camca besar minyak masak
Garam secukup rasa
Sambal sardin sebagai pencicah

Cara menyediakan :
Satukan semua bahan diatas kecuali sambal tumis, kacau rata dengan whisk, 
atau masukkan dalam blender dan kisar halus. Biar 10 minit.
Panaskan non-stick pan, lenser sedikit minyak masak,
sapu permukaan pan tu dengan paper towel bersih yang dicelup dalam sedikit minyak. 
Bila panas, tuang 1 senduk bancuhan lempeng, ratakan.

Bila bahagian tepi nya kelihatan mengecut dan renggang dari pan,
 berhati2 terbalikan dan masak hingga perang keemasan, pada kedua2 bahagian. 
Alih dalam pinggan dan lakukan kaedah yang sama untuk baki adunan.
 Hidangkan bersama sambal sardin
dah siap!!!
senang je kan...
boleh la dihidang makan panas2...memang syiok woooooooooo

tapi kan..ada satu kemushkilan la yek..
kenapa namanya lempeng PEKAK yek...?
ada sesapa bleh tlg jawab???

8 Beu-T Is Talking:

Nobita Sensei said...

lapaq..sungguh lapaq.

Citarasa Rinduan said...

esok nak buat.............

nak buat.........

buat.................
(hahahahahah)

diana said...

sebab bahan nye mudah kot..
simple je..

JaJa'Z said...

nobita: tu lapaq punya pasal la tu..hehhehe

JaJa'Z said...

ayu: buat jangan tak buat..hehehhe

JaJa'Z said...

diana: tu la psal...sebab tu bleh sangat2 buat..time hujan cenggini memang syok la..

ita citot said...

tu lah. baru nak tanye akak gak. nape lempeng pekak? hehehee..
tapi makan panas2 dengan kopi panas ke kan.. pehh!!! akak slalo buat ita terliur okeh... ;p

JaJa'Z said...

ita: akak pun tak tau kenapa namanya pekak..jangan lepas makan kita pekak dah la dik..try la buat..resipi mudah je kan..

Related Posts with Thumbnails