JaJa'Z Latest Stories

Friday, February 11, 2011

From Our Real Farmville :p

Dah lama jugak rasanya jaja tak tunjuk kat korang semua 
macam mana perkembangan pokok  zucchini jaja kan..
Alhamdulillah..pokok nya dah makin membesar 
dan
  membesar 
dan 
membesar!
suka betul jaja tengok...
ni salah satu pokok dari 4 pokok zucchini yang berjaya hidup...
walaupun just tanam dalam pasu jek..but still bleh membesar jugak...
kalau la dapat tanam direct atas tanah, sah2 akan lebih membesar dengan jayanya kan.. 
so far kesemua pokok2 zucchini jaja dah keluarkan bunga...
tapi jaja rasa yang keluar ni baru bunga jantan which mean bukan yang mengeluarkan buah..
hopefully bunga2 betina will follow bunga2 jantan grow up plak lepas2 ni..
hehehhe
baru la jaja dapat merasa buahnya....


Not to forget, our little red radish!
ni masa beberapa minggu lepas disemai..
and now

Presenting!!!! 
Tada!!!!! 
red radish semakin membesar dah.. 
tapi satu kemushkilan jugak la...
jaja tak sure radish ni jenis kecik atau besar...
ye lah, takut dibiarkan jek ..alih2 dah tua...kan ke rugi tu...

Sebab dulu2 En Zack ada tanam white radish..
kitorang dok biar je la tunggu radish tu membesar..alih2 jadi tua..
sampai pecah2 dah radish tu dok dalam tanah...

pokok apa plak yang besar macam lalang ni??? 
Hehehhe..our halia :p
pokok kecik2 sebelah pokok halia tu ialah anak pokok cili besar..saje je campak biji cili tu ..
alih2 hidup la plak

Cerita pasal campak2 biji ni...
kat 'kebun; kitorang ni banyak tumbuh pokok2 hasil dr main campak2 benih ni
tak caya???
meh jaja tunjuk...ek

Hasil campakkan pertama 
pokok laici !
masa musim buah laici dulu jaja saje je campak biji laici tu kat tanah..
alih2 hidup la plak..
dan skang makin besar dan membesar..

Hasil campakkan ke dua...
pokok mangga apple!
Kak Zah bagi sebiji buah mangga apple ni..dia petik dr pokok
kat umah dia sewa dulu..
buah mangga tu memang besar, dan isi memang sedap
pastu jaja saje sodok biji mangga tu dalam polybag yg kosong..
alih2 hidup!!!
sukerrrr..... :p

Hasil campakkan ke tiga
Pokok jambu loceng madu!

Masa jaja buat roti john hari tu saje la jaja ajak jiran2 dtg makan sekali
pastu jiran umah ke tiga tu dia datang dan bawak sekali colek makan ngan 
buah jambu loceng madu ni..
bila dah nak balik tu dia tinggalkan beberapa biji suruh jaja habis kan..
jaja tgk ada plak biji dalam jambu loceng madu , terus jaja campak biji nya ke tanah..
then hidup!!!

Last but not least

Hasil campakkan ke empat
Pokok ciku!

yang ni memang tak jangka pun akan hidup..sebab setau jaja pokok ciku
membiak dengan keratan batang..
tapi hasil campakkan biji ciku ni..alih2 hidup jugak...

Lepas ni kalau rasa2 makan buah ada jek biji..korang jangan buang tau
campak ke tanah...mana tau kalau dah rezeki..
hidup la pokok tu...

Jaja'Z: Semua pokok2 ni hasil air tangan En Zack yek..bukan jaja

15 Beu-T Is Talking:

farhana_aziz said...

erm jeles tgk pokok-pokok kak jaja!!bilala dapat tanam pokok-pokok tu..(T__T)

marina anakcikbob said...

besnya kak jaja..
jenis green hand la ni..
saya ni dr kecik da berapa kali sodok bijik mangga xpenah idup..
haishh..

ibh said...

Wahh!! lepas ni meriah la rumah jaja dengan pokok buah2an plak...
Tak rugi berbudi pada tanah ni kan..

kasih suci said...

wah seronoknya tengok pokok2 tu hidup membesar...

lemongrass said...

Wahhhh En Zack & Jaja ni memang sgt2 sejuk tangan nya. Campak biji benih boleh hidup. I nak cuba jugak lah tanam mangga tu.
Radish tu tak besar sgt, dah boleh petik besar tu. Radish ni slalunya orang makan mentah n salad, rasa dia pedas sikit. Kalau buat ulam makan nasi, tak payah buat sambal, hehehe.

::Azura Rahman:: said...

jenguk jenguk jugak pokok kunyit.. x de pon.. huhuhu.. =(

JaJa'Z said...

farhana: apa yg nak jelesnya..ajak je areyie menanam..umah kak ni takde tanah pun tpi tuan umah sakan nak bercucuk tanm jugk..

JaJa'Z said...

marina: akk ni jenis tangan panas jugak..jarang tanam menjadi..tapi kalau en zack..tangan dia mmg sejuk..tanm apa pun semua menjadi...

JaJa'Z said...

sue: masalah jugak sue,sebab umah kitorang takde tanah..main semai jek..mau gi tnam pokok2 tu kat umah mertua jek nanti...

JaJa'Z said...

kasih: memang seronok pun..suka tgk bila semua menjadi...

JaJa'Z said...

kak mynn: dah bleh amik ek kak...nanti jajaa suruh zack kutip semua hasil tanaman tu..nk try jugk mkn..mcm mna l rasa radish tu...

JaJa'Z said...

kak zura: hehhe..pokok kunyit nanti dalam entry lain..sabor yek...merajuk tuan pokok kunyit ni....

azila said...

jaja..mcmanala zla leh terlps entry pasal ni.dahtu satu kerja lak nak godek satu2 entry lama jaja..dan akhirnya...waaaa, jeles yg sgt bykkk okkkk...meh campak kat umah zla lak:)

JaJa'Z said...

@azilajaja dah agak dah zila terlepas entry ni..sebab kalau tak mesti zila akan komen..hehehe..nanti jaja campak biji anggur kat umah zila ek..hehhe

wafiuddin yusof said...

Pokok laici tu berbuah ta

Related Posts with Thumbnails