JaJa'Z Latest Stories

Thursday, October 14, 2010

Loveeeeee Brocoli....

Dedulu kalau nampak jek brokoli, memang jaja tak layan langsung sayur ni...
kalau hidang depan mata hidangan yang ada bunga kobis dan brokoli
sah2 jaja akan tolak brokoli awal2..
dulu rasa macam pelik jek sayur tu, sampai rasa nak makan pun tak...

Tapi itu dulu la..
skang ni asal brokoli habis jek, dan2 tu jugak pi beli
dan brokoli jugak la jadi sayur pilihan jaja skang ni..
maybe sebab selalu buat sup2 dan suka tambah sayur2an dalam sup tu
membuatkan jaja suka dengan brokoli...
Ni antara hidangan jaja masak yang dicampur dengan brokoli
even dalam nasi goreng pun jaja boh jugak..
sampaikan En Zack pun jaja paksa gak makan brokoli ni..

Jangan banyak songeh,makan jek!

Ni antara kelebihan memakan brokoli yang jaja sempat C&P

Brokoli bermanfaat untuk mengatasi sembelit. Dari masalah yang paling ringan. Brokoli mengandung nutrisi, fivonoid, dan serat. Seperti kita tahu bahwa serat dibutuhkan oleh tubuh untuk memperlancar proses pencernaan. Dan serat pada brokoli dapat mencegah timbulnya konstipasi atau yang lebih dikenal dengan sebutan sembelit.

Penelitian terbaru dan lebih spesifik memberikan gambaran bahwa brokoli mampu menekan resiko beragam gangguan pencernaan seperti maag, infeksi lambung, dan kemungkinan kanker perut. Dalam sebuah studi di Jepang, para ahli menemukan fakta bahwa mengonsumsi 70 gram brokoli segar setiap hari selama 2 bulan dapat melindungi menusia dari bakteri perut yang terkait penyakit maag, infeksi lambung, dan kanker perut. Zat yang terdapat dalam brokoli yang paling penting untuk mencegah urusan lambung adalah sulforaphane juga mampu meningkatkan produksi enzim di hati. Enzim ini berperan menggandeng bahan-bahan karsinogen (menyebabkan kanker) yang dan mengeluarkannya dari sel. Selain itu, sulforaphane memiliki kemampuan untuk membunuh Helicobacter pylori (kuman pengganggu kerja lambung). Dan dalam dunia medis, kuman tersebut adalah penyebab utama luka dan kanker dan lambung.

Mencegah kerusakan sel pembuluh darah pada penyakit diabetes. Selain untuk urusan lambung, peneliti dari Universitas Warwick meyakini jika sulforaphane memiliki peran dalam memulihkan kembali pembuluh darah yang rusak akibat tingginya kadar gula darah (hiperglikemia), yang berkaitan erat dengan diabetes.

Alzheimer adalah bentuk dementia (berkurangnya ingatan) yang paling umum ditemui di kalangan orang tua. Penyakit aktivitas sehari-hari penderitanya. Sebenarnya sudah sejak lama brokoli diyakini memiliki peranan penting untuk menyembuhkan penyakit tersebut. Banyak peneliti yang menduga bahwa brokoli mengandung senyawa antiacetylcholinesterase. Dalam penelitian yang dilakukan oleh King College di London, brokoli dianggap memiliki sifat antiacetylcholineaterase paling kuat.
(sorry,version Indon sket)

Ada geng2 blogger yang suka brokoli jugak???

Jaja'Z: Suka sayur2 tertentu jek...

10 Beu-T Is Talking:

Hizami Rahim said...

zami suka giler dgn brokoli!
XD

ibh said...

Suka..suka..siap angkat kaki lagik nih!..ekekekkekeke

dieya said...

suka jugak! wah nampak sedap laa lauk pauk brocolli itu!

+budak gem0k+ said...

suke2..apelagi masak sayur campur..

JaJa'Z said...

zami: suka takpe..jangan giler dik..hehhe

JaJa'Z said...

ibh: yer yer jaja tau..dah2 turun kan kaki tu..nanti orang nampak..hehhe

JaJa'Z said...

dieya: dieya sah2 suka..dieya kan suka sayur...lauk biasa2 je tu..hehhe

JaJa'Z said...

budak gemok: erkkk..mcm tak best jek panggil gitu..hehhehe sedapkan..buat sayur campurrrr

Danial Ikhwan Jaafar said...

brocoli ngan bunga kobis memang best! heheh

JaJa'Z said...

Dan: serius!!! memang sedap kan....nak2 plak dalam sup or tomyam..terbaekkkkkk

Related Posts with Thumbnails