JaJa'Z Latest Stories

Saturday, October 24, 2009

Our REAL Ranch Rush :p

Assalamualaikum.....
At LAST!!!!
dapat jugak meng'update' blog ni
lepas dah berminggu2
biar bersawang..hehehhe
*
*
*
*
*
*
Nak tanya ni...
korang suka berkebun tak???
tanam2 sayur
tanam2 pokok bunga
suka???
tak suka???
*
*
*
this entry wanna share
one of my hubby interest...
*
*
*
*
*
*
*
Selain bela ayam kampung
my hubby suka bercucuk tanam
donno where he get this interest from..
but susah gak rasanya
nowadays nak cari orang yang
suka hobby macam ni..
*
*
*
*
He likes GARDENING... :p
*
*
*
and
ME????????
*
*
*
*
hehehhe..
only like gardening secara maya
with this...

Berkebun tak hengattttttt
tapi dalam laptop je la...
hehehheh
sampai sakit2 leher
sakit2 tangan
sampai kekadang tak sedar sampai 2 pagi...
punya lah berkebun kan..
*
*
*
*
dalam Facebook plak...
dok main ni...
menanam gak
kat BarnBuddy...
ahaksssss
*
*
*
*
but this is my hubby's
real Ranch Rush...
*
*
*
Sebenarnya rumah kitorang ni takde sekelumit pun tanah...
depan belakang penuh ngan simen
tapi
oleh kerana minat hubby tu menanam pokok
kuat sangat
so, he make his own farm...
Memula tanam dalam bulan Mei dulu
kalau tak silap la...
baru start beli tanah
polybag
anak benih...
mostly benih sayur-sayuran la...
*
*
*
*
kalau laki2 lain dok geram tgk
kereta
baju
seluar
kasut2
But
my hubby suka
tgk sayur2 sbb tu dia suka menanam ni...
*
*
*
*
Starting bulan Mei
Semai anak benih
Anak benih lada
Pokok kailan
Pokok kailan dah naik tunas
3 pasu pokok anggur
Ni rupa blakang rumah memula tanam anak benih
Lepas anak benih lada dah membesar
hubby pindahkan kedlm polybag
Anak pokok kobis yang diselang seli
dengan pokok salad
Anak pokok bendi (kanan skali)
dan
anak pokok lobak putih sebelahnya
hubby buat para
sbb pokok banyak sangat,tak muat nak letakkan
semua pasu kat bawah
Anak pokok lobak putih
*
*
*
*
*
*
*
*
NOW!!!!!
*
*
*
*
*
*
*
*
*
TADA!!!!!!!!!
Pokok lada dah berbuah
Rimbun kan buah lada :p
Saiz lada kecik yg agak besar
Pokok2 lada yg dalam polybag tadi
This is???
Pokok Buah Laici!!!!
masa musim buah laici hari tu
jaja saje je letak biji dalam tanah
n
alih2 idup plak...hehehhe
pokok bendi
nampak buah nya???
TAK NAMPAK???
Buah bendi!!!
Pokok kobis yang dah macam bunga!!!
TADA!!!!
Ni sayur sawi Pok Choy
pokok anggur yang dah menjalar sakan
tapi blom berbuah la...
Berbelit2 daun
Skang pokok bendi dah besar
dan pokok lobak putih pun dah berisi
Pokok2 lada
Abaikan hubby ku diujung tu ek...heheh
*
*
*
*
*
Ada jugak pokok2 lain yang tak dapat ditunjuk..
antaranya
pokok kailan
yang dah selamat dimasak...
pokok terung
yang dah selamat dihantar ke rumah mak mertua
pokok halia
ada kat luar pagar tak sempat nak amik gambonya
pokok kangkung
yang dah selamat dimakan
skang ni hubby tengah menyemai pokok tomato plak..
will update later soon ok
bila pokok tomato dah berbuah
*
*
*
*
*
hubby tanam ni bukan untuk tujuan jual pun
just hobby
mana2 sayur yg lebih tu selalunya hubby akan hantar
ke rumah jiran or umah mak dia...
jika kita berbakti
pada tanah
kita akan merasa hasilnya
next entry
jaja akan tunjuk pokok2 bunga kat porch depan umah plak ok..
juga hasil sentuhan hubby..
(mak mertua kata tangan hubby sejuk sbb tu tanaman menjadi..yeke?)
Till Then..
TATA
See Ya!!

17 Beu-T Is Talking:

Aida a.k.a Beardot said...

bagusnya kak bercucuk tanam...aida pemalas kalo nk bercucuk tanam ni..hehehe

larra said...

ee bestnyer..rajin betui..elok ler hobi cenggini..tak buang masa dan det..dapat lak hasilnya..kite ni tangan panas kata org2 tua..tanam ape sumer mampuihhh

zulaikha said...

wahhhhhhhh. bestnyer.. smua dah besar2 ye.. sy umah tingkat 4.. huhu xdapek nk bercucuk tanam...

JaJa'Z said...

aida: akak pun tak berapa nak rajin..hubby yang usahakan semua tu..akak mandur je..hehhe

larra:jaja pun jenis tangan panas jugak kot..elok tanam cili je..hehe

zulaikha: tingkat 4 pun takde masalah..kat balcony pun bleh..

Nisaeciz said...

wahh. minat hubby kamu sama dgn my parents. but not me. huahua. saya punya pulak suka memasak je. heheh



nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Pendapat korang tentang background baru

Ain said...

bestnyaaaaaaa.......

sejuk tengok pokok2 ni membesar kan....

untung la tak payah nak beli sayur kat pasar dah....

tanam sendiri lagi segar dan selamat dimakan....

Lovely Bella said...

mcm best jerk bercucuk tanam nih.. leh dijadikan hobi di masa lapang..lame x nak dpt hasil die?? salam singgah nice blog.. dah di follow.. meh la singgah jugak eh :)

ibh said...

Waaahhh..syokknyerrr...Jeles tgk semua hasil tanaman tu..Sue ni minat jg bercucuk tanam..tapi skrg ni..hangat2 tahi ayam ja.Jaja..i follow u ya..

Ena said...

Salam..

bestnyerrr..
sejuknyer tangan kan.. menjadi & berhasil la..

hafizazmi17 said...

wah..bagusnya.. >.<

JaJa'Z said...

uishhh..secara tiba2 entry lama jaja ni diserbu orang gara2 entry pn azila kita...

JaJa'Z said...

nisaeciz:jaja pun just tlg2 hubby je...tlg tengokkkkk..hehhehe

JaJa'Z said...

ain: alhamdulillah..sayur2 tu untuk habuan jiran2 jugak..sama2 merasa

JaJa'Z said...

bella: nak merasa hasil dalam 3 bulan jugak la..tgk juga jenis sayur apa..ada yg kena tunggu lama sket baru matang..

JaJa'Z said...

ibh: menanam ni kena komitment jugak..kalau jaga sekerat jalan..memang tak menjadi..nak kena tgk selalu..siram selalu..baju kena cukup..i polow u back..

JaJa'Z said...

ena: tangan hubby jaja yang sejuk kot..tangan wife dia panas berapi..hehhehe

JaJa'Z said...

hafizazmi17: tq.. :p

Related Posts with Thumbnails